Príbehy zo Školy 2. - Investovala som do svojej práce
Autor(ka) : Zuzana
Dátum a čas : 20.3.2012 00:00
Kategória : Koktail
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

Hlavnou postavou pokračovania série príbehov zo života, ktorú sme pripravili v spolupráci so Školou rodinných financií, je mladá žena, Elena, žijúca so svojim malým synom a veľkými dlhmi, ako sama hovorí. Nebojí sa roboty, prijíma dobre mienené rady a snaží sa nimi riadiť. Teda, podľa možností ... „Dosť míňam na cigarety, ukľudňujú ma ....,“ okamžite reagovala na otázku lektora, čo ju najviac stojí. Potom si zapálila a predstavila svoj život s peniazmi, respektíve – bez nich.

Hlavnou postavou pokračovania série príbehov zo života, ktorú sme pripravili v spolupráci so Školou rodinných financií, je mladá žena, Elena, žijúca so svojim malým synom a veľkými dlhmi, ako sama hovorí. Nebojí sa roboty, prijíma dobre mienené rady a snaží sa nimi riadiť. Teda, podľa možností ... „Dosť míňam na cigarety, ukľudňujú ma ....,“ okamžite reagovala na otázku lektora, čo ju najviac stojí. Potom si zapálila a predstavila svoj život s peniazmi, respektíve – bez nich.

 

 

Elena žije spolu s rodičmi. Je prijímateľkou dávky v hmotnej núdzi spolu so synom, s ktorým tvorí rodinu. Je aktívna a pracovitá a má odvahu komunikovať s inštitúciami. Privyrába si zberom odpadu. Všíma si okolie a hľadá legálne zdroje, kde odpad vzniká. V lete si zabezpečila dlhodobejší zdroj príjmov tým, že oslovila firmu, ktorá vykonáva v meste rekonštrukciu. „Počas vzdelávania bola jednou z najaktívnejších žiakov. Zúčastnila sa všetkých seminárov a zaujímala sa o rôzne problémy. Živo diskutovala a rozmýšľala o tom, ako narába s peniazmi, zapisovala si všetko, čo sa týkalo jej života,“ rozvíja Elenino správanie Otília Ferenčíková, lektorka Školy rodinných financií.

 

Najviac ju však zaujala problematika investovania, lebo sa to týkalo priamo práce. Aktívna bola aj pri výrobe bižutérie. Prejavila trpezlivosť, usilovnosť a vytrvalosť a má predpoklady, aby sa uplatnila v samostatnej zárobkovej činnosti, ak nájde vhodný spôsob alebo príležitosť. „ Pri robote používam vozík. Vlastný vozík som nemala, tak som si ho musela požičiavať za peniaze, ktoré nie vždy boli. Peniaze na požičiavanie vozíka boli navyše a o toľko som menej zarobila. A niekedy som nemala peniaze práve vtedy, keď bola nejaká práca a vozík som si nemohla požičať...,“ vysvetľuje Elena. To sa však aj vďaka návštevám Školy zmenilo.

 

Koho chleba ješ ...

Spomínali sme, že Elena so synom žije v rodičovskom byte. Aj toto spolužitie ju učí viac ako akákoľvek príručka – umne narábať s peniazmi a vychádzať s ľuďmi. „Najviac svojich peňazí dávam rodine, aby som mohla so synom u rodičov bývať. Naši platia nájomné, vodu, elektrinu, ktorú používam aj ja, takže im musím prispieť na bývanie. Okrem toho sa stravujeme v rodine všetci spolu a varí väčšinou mamka. Preto ona aj najčastejšie rozhoduje o tom, čo si kúpime na stravu a čo jeme,“ rozpráva Elena. Nakoľko so synom obýva iba jednu izbu, musela jej zariadenie prispôsobiť potrebám „dospeláčky“ i „malého“ ... izbu som si chcela zariadiť tak, aby môj syn mal pekné bývanie, stôl, vlastnú posteľ. Tak som si požičala peniaze v banke na nákup nábytku. Dlh nemám ešte splatený a každý mesiac musím zaplatiť splátku.

 

Elena má teda čo počítať. „ Jej slabšou stránkou na seminároch bola písomná evidencia príjmov a výdavkov, tú sme vyhotovili spoločne. Pamätá si však takmer všetky pohyby svojich peňazí - príjmy aj výdavky, takže sa to s istými nepresnosťami dalo urobiť tak, aby sme si mohli urobiť prehľad o jej hospodárení. Prínosom pre jej život by bolo, ak by sa osamostatnila v osobitnej domácnosti a mohla samostatne hospodáriť a sama rozhodovať o svojich výdavkoch,“ konštatuje lektorka Ferenčíková.

 

Komu je rady, tomu je pomoci

V Eleninom živote sa zmenila základná vec, čo sa práce týka. „Chcela som mať hlavne svoj vlastný vozík, aby som ho mala pri ruke, vždy keď nájdem nejakú prácu. Preto som si ho kúpila, aj keď ma stál trochu viac ako požičiavanie. Ale teraz už môžem chodiť do práce, kedy potrebujem. Odkedy som si vozík kúpila, zarobila som oveľa viac. Peniaze sa mi vrátili a ešte som si mohla kúpiť aj práčku a chladničku.“

 

Mladá mama našla spôsob, ako zarobiť. Zatiaľ však zarába na splácanie dlhov, čo je však prvý predpoklad na to, aby sa ich zbavila. Vzdelávanie v oblasti osobných financií jej predovšetkým pomohlo pochopiť podstatu hospodárenia s peniazmi ...Raz sa mi stalo, že som si z banky vybrala viac peňazí, ako som mala na účte. Teraz to musím banke vrátiť aj s úrokmi a tiež musím platiť na splátky. Časť peňazí ide na potreby môjho syna, ktorý už chodí do školy. Keď chcem peniaze pre seba a na dlhy, musím si zarobiť navyše. Niekedy však na splátky nemám a vynechám ich. Preto by som si chcela v banke založiť taký účet, kde budem odkladať zvyšné peniaze, nastavím trvalé príkazy a je to. Banka to prevedie a ja nemusím na to myslieť. Keď budú peniaze uložené v banke, zaplatí sa čo treba a čo je fajn nebudem ich mať pri ruke a nebudú ma jednoducho pokúšať.... „Odporúčam, aby  pani Elena v budúcnosti splátky nevynechávala a podľa možností čím skôr oznámila zmenu svojej finančnej situácie banke, vždy je lepšie sa s bankou dohodnúť na úprave splátkového kalendára ako vynechať splátku a platiť následne sankcie,“ radí Ingrid Judinová, právnička z Provident Financial.

 



©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.