Koniec stereotypom v reklame?
Autor(ka) : Kristína Farkašová
Dátum a čas : 4.7.2005 00:00
Kategória : Krása
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

Značka Dove začala v minulom roku bojovať proti zaužívaným stereotypom vo vnímaní ženskej krásy. Vo svojej kampani na spevňovacie prípravky Dove Firming nepoužila superštíhle modelky, ale „normálne“ ženy. Základnou myšlienkou projektu bolo podporiť prirodzenú nevyumelkovanú krásu, ktorá vychádza skôr z osobnosti a charizmy než z dokonalej postavy. Kampaň vyvolala veľký ohlas, preto sa tento rok rozhodli zástupcovia značky nájsť "normálne ženy" aj v lokálnej kampani v Českej republike a ukázať, že vyzerajú krásne, aj keď nemajú miery modeliek. Od začiatku júna sa tak štyri Češky a jedna Slovenka objavili na billboardoch vo veľkých mestách ČR.

Značka Dove začala v  minulom roku bojovať proti zaužívaným stereotypom vo vnímaní ženskej krásy. Vo svojej kampani na spevňovacie prípravky Dove Firming nepoužila superštíhle modelky, ale „normálne“ ženy. Základnou myšlienkou projektu bolo podporiť prirodzenú nevyumelkovanú krásu, ktorá vychádza skôr z osobnosti a charizmy než z dokonalej postavy. Kampaň vyvolala veľký ohlas, preto sa tento rok rozhodli zástupcovia značky nájsť "normálne ženy" aj v lokálnej kampani v Českej republike a ukázať, že vyzerajú krásne, aj keď nemajú miery modeliek. Od začiatku júna sa tak štyri Češky a jedna Slovenka objavili na billboardoch vo veľkých mestách ČR.

Myšlienka na realizáciu lokálnej kampane, v ktorej by vystupovali skutočné ženy bez retuší a úprav, vznikla v pražskej kancelárii značky Dove v marci 2005. Už začiatkom apríla 2005 prebiehali prvé výbery „modeliek“, ktoré v skutočnosti modelkami nie sú. Pre Dove sú to však tie najkrajšie ženy, ktoré sa neboja ukázať svoje krivky. Z celkového počtu 140 kandidátok bola vybraná pätica dievčat, ktoré najviac vyhovovali požiadavkám fotografa Gorana Tačevského. „Šancu dostali ženy vyrovnané samy so sebou a vedomé si faktu, že vnútorná a vonkajšia rovnováha je dôležitá pre prežitie života naplno. Hľadal som ženy otvorené, prirodzené a vyrovnané,“ povedal Tačevský.

Problémom vnímania ženskej krásy sa zaoberá globálna štúdia, na ktorej sa zúčastnilo 3200 žien z mnohých krajín sveta. Uskutočnená bola  v spolupráci Dr. Nancy Etcoffovej z Harvardskej univerzity a Dr. Susie Orbachovej z London School of Economics. Podľa jej výsledkov až  dve tretiny žien rozhodne súhlasia s tvrdením, že fyzická príťažlivosť spočíva v tom, ako žena vyzerá, zatiaľ čo krása v sebe nesie aj osobnosť  ženy. Len 2 % žien si vybrali slovo „krásna“ na opísanie svojho vzhľadu, 9 % z nich  použilo slová „atraktívna“, 8 %  „ženská“  a 7 %  „pekná“. Ženy z Veľkej Británie sa viac ako ženy v iných krajinách boja použiť slovo „krásna“ na opísanie svojho vzhľadu, za nimi potom nasledujú ženy z Argentíny, Talianska a USA. Až 68 % žien rozhodne verí, že médiá a reklama nastavujú nerealistické štandardy krásy, ktoré nemôže väčšina žien nikdy dosiahnuť.

V súčasnosti je ideál krásy natoľko štíhly, že ho možno dosiahnuť len pomocou techniky (virtuálna realita počítačov) a plastických operácií. Prieskum už v roku 1995 ukázal, že 70 % žien je v depresii a cíti sa previnilo už po troch minútach listovania v módnych časopisoch. Pred dvadsiatimi rokmi top modelky vážili o 8 kg menej ako priemerné ženy, dnes vážia o 23 kg menej. Dospievajúce dievčatá a mladé ženy sú silne ovplyvnené reklamou a médiami a za každú cenu sa chcú vyrovnať známym modelkám. Štíhlosť sa pokladá za výsledok úspešnej sebakontroly, bez ohľadu na to, ako bola dosiahnutá. Snaha o štíhlu postavu však môže mať vážne zdravotné následky. Odborníci varujú pred neustále rastúcim počtom mladých dievčat a žien, ktoré trpia poruchami príjmu potravy, či už ide o anorexiu alebo bulímiu. Ide o závažné ochorenia, ktorých liečba nie je jednoduchá a často trvá niekoľko rokov. Z tohto hľadiska možno pokladať za dobrú správu, že značka Dove  narúša zaužívané stereotypy vnímania ženskej krásy.



©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.