Je pravda uprostred?
Autor(ka) : Jana Osuska
Dátum a čas : 28.9.2001 11:36
Kategória : Rodina
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

V poslednom čase silnejú hlasy od učiteľov, ktorí tvrdia, že počítače spomaľujú intelektuálny vývin detí, zabraňujú im v príprave na zdolávanie prekážok, ktoré ich postretnú mimo školy a čo je najhoršie, robia ich asociálnymi. Podľa psychologičky Jane M. Healy, autorky knihy Endangered Minds: Why Children Don`t Think, počítače deťom z inteligencie uberajú podstatne viac, ako im k nej pridávajú.

Napríklad ak deti strávia so "zlým softvérom" príliš veľa času, môže sa tým obmedziť ich kreativita a predstavivosť. Naviac sa stráca ich schopnosť sústredenia. Dieťa dáva pozor nie preto, lebo namáha svoj mozog, ale jednoducho preto, lebo jeho pozornosť udržuje softvér. Podobné je to napríklad pri sledovaní televízie. Potom vznikajú problémy v škole - dieťa nevie riešiť logické úlohy, pretože jeho myšlienky nikto nenavedie tým správnym smerom. Príliš jednoduchý softvér zas zabíja motiváciu. Dieťa sa dostane k želaným výsledkom príliš ľahko a postupne si nato zvyká. Výsledkom je opäť zlyhanie v drsnej realite, kde nikto nedostane nič zadarmo.
Podobné výsledky potvrdzujú aj iní autori. Napríklad Susan Haugland zo Southeast Missouri State University hovorí: "Deti môžu zaznamenať podstatné zvýšenie svojho IQ pomocou tvorivého softvéru. Na druhej strane, keď použijú drilovacie metódy, výsledkom bude iba zníženie kreativity." Pod drilovacím softvérom sa pritom rozumejú programy, ktoré ponúknu užívateľovi viacero možností, z ktorých potom vyberá tú správnu. Ako tvorivý softvér autorka uvádza ten, kde dieťa môže robiť svoje vlastné rozhodnutia, pričom softvér je schopný ich realizovať, resp. sa im prispôsobiť. Theodore Roszak, ktorý tiež napísal niekoľko kníh venujúcich sa tejto téme, je znepokojený inteligenčnými medzerami dnešných vysokoškolských študentov. Študenti si myslia, že informácie sú všetko, čo potrebujú a je možné ich získať z počítača. To, že v škole majú knižnicu plnú kvalitných titulov, ich už takmer vôbec nezaujíma. Pritom práve tam často nájdu podstatne úplnejšie a kvalitnejšie informácie. Na internet si môže každý dať čo chce a tak to aj vyzerá - informácie sú často zavádzajúce, prekrútené a zjednodušené. "Informácia je najnižším stupňom myslenia, v protiklade k vyšším stupňom ako úsudok, interpretácia, hodnotenie alebo chápanie a vymýšľanie veľkých ideí," vysvetľuje Roszak.
Dajme teraz priestor argumentom z druhej strany barikády. Podľa Don Tapscotta, autora publikácie Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, sú štúdie tvrdiace, že moderné technológie a internet ubližujú deťom, účelové a zavádzajúce. "Internet a nové technológie sú najdokonalejšími nástrojmi na učenie, aké kedy boli vymyslené. Keď sú deti on-line, čítajú, analyzujú, hodnotia, porovnávajú svoje názory s názormi iných, komunikujú, spolupracujú a tvoria. Tí, ktorí hovoria, že počítače ohrozujú intelektuálny vývin ich detí, obviňujú zlý prístroj. Vinníkom je televízia, pri ktorej strávia deti v priemere 24 hodín týždenne. Jedná sa pritom o absolútne pasívne médium, na rozdiel od internetu. Celkový záver zo stoviek štúdií je taký, že ak uplatníte modernú technológiu v školách správnym spôsobom, pomôže študentom zefektívniť ich učenie, zlepší ich analytické a komunikačné zručnosti a zvýši motiváciu. A platí to pre všetky vekové stupne, od šesťročných detí po vysokoškolákov."

Podľa on-line prieskumu uskutočneného na vzorke 615 rodín na stránkach Family PC (www.familypc.com) nezávislou spoločnosťou Digital Research, si až 68 percent rodičov myslí, že používanie počítača pomohlo ich deťom stať sa šikovnejšími. Podľa rodičov im počítač pomohol zlepšiť popri motorických zručnostiach schopnosť riešenia problémov, čítanie, matematické, jazykové, komunikačné zručnosti, hláskovanie, bádanie a slovnú zásobu. 61 percent tiež potvrdilo, že ich deti sa stali kreatívnejšie. Rodičia oceňujú hlavne ich schopnosť vyhľadávania nových informácii na internete. "Otvára sa tým pre ne nový svet. Vďaka informáciám z internetu môžu diskutovať aj s odborníkmi o nových témach," plný nadšenia vyjadril svoje pocity jeden z rodičov. Ďalší hovorí: "Keď hľadajú informácie nachádzajú odpovede, ale aj ďalšie otázky a tým ďalej vzrastá ich zvedavosť." Podľa ďalšieho prieskumu, ktorý uskutočnil Microsoft v spolupráci s The Children`s Television Workshop, až 85 percent rodičov potvrdilo, že odkedy ich deti používajú internet, venujú sa čítaniu kníh, novín a časopisov viac alebo aspoň v takom rozsahu ako predtým, podstatne menej času strávia sledovaním televízie a čo je najzaujímavejšie - strávia viac času von s kamarátmi a viac sa venujú umeleckým činnostiam.

No a teraz si vyberte. Ako takmer vždy, pravda bude niekde uprostred. Je zbytočné sa hádať o tom, či nám počítače pomáhajú. Predstavte si, že by ste všetku korešpondenciu písali ručne alebo na písacom stroji a na odpovede čakali niekoľko dní alebo týždňov. Alebo také ručné vedenie účtovníctva, to by bola zábava. Základné počítačové znalosti v 21. storočí proste patria k elementárnej gramotnosti. Avšak netreba zabúdať, že do bedne s monitorom sa všetka múdrosť sveta nezmestí. Počítač vás nenaučí komunikovať s ľuďmi, kresliť úchvatnejšie obrazy ako Picasso, vymyslieť perpetum mobile, ani to ako sa stať druhým Billom Gatesom.


©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.