Nedajte sa!
Autor(ka) : Natália Krížová
Dátum a čas : 16.9.2002 00:00
Kategória : Dokonalá
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

Určite sa vám to už stalo. Vyberiete sa v sobotu predpoludním na päť minút do hypermarketu, lebo ste zabudli kúpiť mlieko a psiu konzervu. Po troch hodinách pred sebou tlačíte naplnený vozík a blahoželáte si, že ste si so sebou pre istotu vzali platobnú kartu. Prečo je to tak? Nechali ste sa štandardne zmanipulovať. Po vstupe do obchodu ste nasadli na vlnu „to musím mať“, ktorú na „zblbnutie“ zákazníkovej psychiky vymysleli tímy špičkových psychológov a majstrov marketingu. Po prečítaní tohto článku sa možno nedáte tak ľahko nachytať.

Určite sa vám to už stalo. Vyberiete sa v sobotu predpoludním na päť minút do hypermarketu, lebo ste zabudli kúpiť mlieko a psiu konzervu. Po troch hodinách pred sebou tlačíte naplnený vozík a blahoželáte si, že ste si so sebou pre istotu vzali platobnú kartu. Prečo je to tak? Nechali ste sa štandardne zmanipulovať. Po vstupe do obchodu ste nasadli na vlnu „to musím mať“, ktorú na „zblbnutie“ zákazníkovej psychiky vymysleli tímy špičkových psychológov a majstrov marketingu. Po prečítaní tohto článku sa možno nedáte tak ľahko nachytať.
 

Nájdi svoj smer: Určite ste už rozmýšľali, prečo je do obrovských predajní s potravinami, ale nie len tam, len jeden vchod umiestnený pri elektronike a odevoch, keď vy chcete mlieko. Majitelia obchodov chcú, aby ste sa pri ceste za základnými potravinami, pre ktoré ste prišli, stretli s čo najväčším množstvom výrobkov. A tak si pri ceste za mliekom všimnete obrovské množstvo vecí, o ktorých existencii ste nikdy nevedeli. Základná schéma pri rozmiestňovaní znie – najexkluzívnejšie gurmánske výrobky musia byť v pravom prednom rohu – to je miesto, kam prirodzene padne po vstupe do obchodu váš zrak. Medzi rovnakými výrobkami rozličných značiek sú tie s najvyššou cenou umiestňované vo výške vašich očí. Dlhé široké regály by mali vyvolať dojem, že tovar má vyššiu kvalitu. Do úzkych vysokých regálov je naopak ukladaný tovar „nižšej“ kvality.

Nos neoklameš: Keďže čuch nám okrem zraku sprostredkúva množstvo príjemných vnemov, obchodníci naň vsadili. V mnohých predajniach existujú prístroje vyrábajúce vône. Bežná vôňa, pochádzajúca z pekárne vo vás napríklad vzbudí intenzívnejší pocit hladu, kvôli čomu ste ochotní oveľa viac zainvestovať do potravín. Obchodníci však používajú aj omnoho rafinovanejšie finty. Ak sa vám napríklad dostane do nosa vôňa levandule zvýši sa aktivita alfa vĺn vo vašom mozgu a vy  máte pocit, že ste odpočinutejší. Spôsobí to, že  vydržíte v obchode dlhšie. Vôňa citrusov zväčší vašu vyhľadávaciu aktivitu...

Farby, farby farbičky: Viete prečo sú Diabol a Ferrari červené? Logicky preto, že sú to mimoriadne nebezpečné, ale pritom veľmi lákavé kúsky. Červená farba má tú magickú moc, fyzicky človeka k sebe pritiahnuť. Psychológia farieb sa využíva najmä pri práci s obalmi. Červené, oranžové a žlté si ľahko vynútia vašu pozornosť a siahnete po nich. Modrá farba je  určená pre obchody s luxusným tovarom. Zistilo sa, že pod vplyvom na modro vymaľovaných stien je človek ochotný v obchode utratiť v priemere o päť tisíc korún viac.

Tón k tónu: Rozumný obchodník nedopustí, aby v jeho obchode hralo rádio. Rozumný obchodník púšťa nakupujúcim pomalú hudbu. Pod vplyvom pomalej hudby sa človek pomalšie pohybuje a aj sa pomalšie obzerá. To znamená, že výrobkom venujete omnoho dlhší pohľad. Pokiaľ ide o obchody so špeciálnym tovarom, pre tie je najideálnejšia klasická hudba. Len pri počúvaní Mozarta dokážete za drevený stolík zaplatiť 30 000,-.

Rozloženie tovaru: Psychológovia robili pokusy s nekvalitnými výrobkami a zistili nasledovné. Keď účastníkom výskumu ukázali jednu nekvalitnú vežu len 7% z nich uviedlo, že by si ju kúpili. Keď tú istú vežu postavili medzi ďalšie tri, ešte nekvalitnejšie typy, chcelo ju až 36% z opýtaných. To znamená, že ak je na regáloch rozložených množstvo druhov tovaru, nie najlepšej kvality, vyvolá vo vás obchodník pocit, že najmenej nekvalitné z nich sú vlastne „za tú cenu“ prijateľné. Po príchode domov si už úplne zbytočne tlčiete hlavu o stenu.

Cedulôčky, cedule: Jednou z najpodlejších obchodníckych fínt je umiestňovanie ceduliek. Prirútite sa k obrovskej tabuli s nápisom „Ľadový čaj len za 33,90“. Po pár sekundách ho máte v košíku. Vôbec vám nenapadne, že ten istý ľadový čaj za tú istú cenu kúpite kdekoľvek inde. Obchodník netvrdí, že je zlacnený. Vášmu mozgu však ako signál na nákup stačí aj samotné slovíčko „len“.
Podobné je to aj so zľavami. Najprv obchod cenu tovaru jemne nadsadí. Po pár mesiacoch dá k tovaru obrovské cedule s nápisom „zľava“ a dá tovaru cenu, ktorá je reálna. Zákazníci si ho s nadšením odnesú. Najnebezpečnejšie sú časovo termínované zľavy. Až 36% ľudí si kúpi tovar, ktorý vôbec nepotrebuje, ak je pri ňom napísané :Zľava len do konca septembra... Skúste odolať a choďte sa na ten istý tovar pozrieť v novembri. Je veľmi pravdepodobné, že ho bude obchod predávať za tú istú cenu, ale už bez tabule.

Ak sa vám pri takomto rafinovanom tlaku podarí kupovať si v obchode len to, čo potrebujete, môžete si na prsia nechať pripnúť medailu „neoblbnuteľný zákazník“. Je to síce ťažké, ale určite ušetríte. Úspešný boj.           



©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.