Pacienti by mali poznať a chrániť svoje práva
Autor(ka) : Gabika
Dátum a čas : 20.4.2011 02:26
Kategória : Zdravie
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...
Komu (email) :
Od (email) :
Od (meno) :
  

Práva pacientov a ich dodržiavanie sa dostávajú čoraz častejšie do centra záujmu širokej verejnosti i európskych politikov. S cieľom upriamiť pozornosť na túto dôležitú problematiku si dnes pripomíname Európsky deň práv pacientov, ktorý je príležitosťou podporiť ich, aby svoje práva spoznali a stali sa aktívnymi spolutvorcami zdravotného systému.

Práva pacientov a ich dodržiavanie sa dostávajú čoraz častejšie do centra záujmu širokej verejnosti i európskych politikov. S cieľom upriamiť pozornosť na túto dôležitú problematiku si dnes pripomíname Európsky deň práv pacientov, ktorý je príležitosťou podporiť ich, aby svoje práva spoznali a stali sa aktívnymi spolutvorcami zdravotného systému.

 

Európska charta práv pacientov je dokument prijatý už v roku 2002, no o jej existencii vie široká verejnosť len málo a pacienti tým pádom ani nevedia, na čo majú právo. Obyčajne sú len pasívnymi prijímateľmi zdravotnej starostlivosti, a to aj keď sú s jej úrovňou alebo dostupnosťou nespokojní. S cieľom poukázať na dôležitosť problematiky pacientskych práv, upriamiť pozornosť a vyvolať záujem širokej verejnosti o Európsku chartu práv pacientov vznikol pred piatimi rokmi Európsky deň práv pacientov[1], ktorý si pripomíname 18. apríla.

Problematika práv pacientov a ich dodržiavania v praxi sa dostáva do popredia záujmu európskych inštitúcií a centra politickej diskusie. Pri príležitosti Európskeho dňa práv pacientov 2011 sú po prvýkrát zverejnené výsledky rozsiahleho prieskumu „Hodnotenie práv pacientov v Európe“, ktorý prebiehal vo všetkých štátoch Európskej únie. Monitorovanie situácie v zdravotníckych zariadeniach, rozhovory s predstaviteľmi nemocníc a informácie zhromaždené od pacientov priniesli bezprostredné názory občanov na stav a kvalitu zdravotnej starostlivosti. V každej z krajín boli hodnotené najmenej dve najväčšie nemocnice, ministerstvo zdravotníctva a občianske organizácie, ktoré sa zameriavajú na ochranu práv pacientov. Záverečná európska správa a odporúčania pre národné politiky majú svoj význam najmä preto, že silnie naliehavá potreba prijať spoločné princípy a štandardy v oblasti ochrany práv pacientov v krajinách EÚ.

Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že na Slovensku je vynikajúca pediatrická starostlivosť, no neexistuje systematická zdravotná starostlivosť o dospelých, chýba elektronický systém zdravotníctva a lekári nevedia, kde bol pacient na vyšetrení či ošetrení. Rovnako chýba edukácia širokej i odbornej verejnosti zo strany MZ SR a túto nevyhnutnú úlohu zabezpečujú farmaceutické spoločnosti a pacientske združenia na vlastné náklady. Problémy sa ukázali aj v dostupnosti zdravotnej starostlivosti, nemocnice sú preplnené, menia sa termíny operácií, na niektoré zákroky alebo vyšetrenia je problém sa vôbec dostať.

Cieľom európskeho prieskumu i Európskeho dňa práv pacientov je podporiť a zmeniť úlohu občanov z pasívnych prijímateľov na aktívnych zlepšovateľov systému zdravotnej starostlivosti, aby sa sami podieľali na legislatívnych procesoch a aby sa posilnilo ich postavenie v oblasti ochrany ich práv a starostlivosti o zdravie. Európska charta práv definuje štrnásť bodov, ako je právo na prístup k zdravotníckym službám, právo na inovácie a na dodržiavanie úrovne kvality, právo na informácie a podobne. Pacienti by mali svoje práva poznať, chrániť si ich a žiadať ich dodržiavanie.

Európsky deň práv pacientov zatiaľ nie je oficiálne uznaný Európskou úniou, no tohtoročný piaty ročník po prvýkrát oficiálne podporila Európska komisia. O oficiálne uznanie zo strany EÚ sa najvýraznejšie zasadzuje bulharská europoslankyňa Antonya Parvanová, ktorá prišla s nápadom vyzbierať milión podpisov za zoficiálnenie Európskeho dňa práv pacientov. Zároveň najaktívnejšie presadzuje zlepšenie európskej i národných smerníc zabezpečujúcich práva pacientov. Veľkým krokom vpred bolo prijatie „Smernice o uplatňovaní práv pacientov pri cezhraničnej zdravotnej starostlivosti“ v januári 2011 Európskym parlamentom. Zabezpečuje obyvateľom EÚ dostupnosť a kvalitu zdravotnej starostlivosti v ich domovskej krajine i iných štátoch Únie.



[1] Iniciátorom vzniku Európskeho dňa práv pacientov je organizácia Active Citizenship Network (ACN)

 

Európsky deň práv pacientov

Európsky deň práv pacientov bol po prvýkrát vyhlásený pred piatimi rokmi združením Active Citizenship Network a pripomíname si ho vo všetkých krajinách EÚ. Hlavným cieľom je zvýšiť povedomie a upozorniť na dôležitosť práv pacientov. Je príležitosťou informovať, diskutovať a podporiť ľudí, aby sa zaujímali o pacientske práva a žiadali ich dodržiavanie.

Európsky deň práv pacientov pomáha dostať obyvateľov – prijímateľov zdravotnej starostlivosti a ich záujmy do centra zdravotníckej politiky. To začína práve zabezpečením dodržiavania pacientskych práv. Upevnenie ich pozície však môže byť efektívne len pri spolupráci a plnení dohodnutých záväzkov všetkými stranami zúčastnenými na zdravotnej starostlivosti vo všetkých členských krajinách Európskej únie. Je dôležité zvýšiť povedomie o právach pacientov a zdôrazniť zodpovednosť každého za ich dodržiavanie. Aj preto sa zainteresovaní snažia, aby Európsky deň práv pacientov oficiálne uznala Európska únia a prijali sa spoločné princípy a štandardy v oblasti ochrany práv pacientov v krajinách EÚ.

 

Európska charta práv pacientov

Vyhlásená bola v novembri 2002 v Bruseli. Cieľom práv pacientov je zaručiť vysokú úroveň ochrany ľudského zdravia a aby sa zaistila vysoká kvalita služieb poskytovaných v systéme zdravotníckych služieb štátu.

 

1.  Právo na prevenciu
Každý jednotlivec má právo na poskytovanie primeraných služieb na prevenciu choroby.

2.  Právo na prístup k zdravotníckym službám
Každý jednotlivec má právo na prístup k takým zdravotníckym službám, aké si vyžaduje jeho zdravie. Zdravotnícke služby musia zaručovať rovnaký prístup každému, bez diskriminácie na základe finančných možností, miesta bydliska, druhu choroby alebo doby prístupu k zdravotníckej starostlivosti.

3.  Právo na informácie
Každý jednotlivec má právo na prístup k všetkým druhom informácií týkajúcich sa jeho zdravotného stavu, zdravotníckych služieb a ich využívania a všetkého, čo je dostupné na základe vedeckého výskumu a technickej inovácie.

4.  Právo vyjadriť súhlas
Každý jednotlivec má právo na prístup ku všetkým informáciám, ktoré by mu umožnili aktívnu spoluúčasť pri rozhodovaní o svojom zdraví; tieto informácie sú základnou podmienkou pred akoukoľvek procedúrou a liečbou, vrátane účasti na vedeckom výskume.

5.  Právo slobodného výberu
Každý jednotlivec má právo slobodne si vybrať na základe dostatočných informácií spomedzi rôznych liečebných metód a poskytovateľov.

6.  Právo na súkromie a zachovanie dôverného prístupu
Každý jednotlivec má právo na zachovanie dôverného prístupu k svojim osobným informáciám, vrátane informácií týkajúcich sa jeho zdravotného stavu a možných diagnostických alebo liečebných metód, ako aj na ochranu svojho súkromia pri výkone diagnostických vyšetrení, prehliadke u odborného lekára a lekárskom ošetrení alebo chirurgickom zákroku vo všeobecnosti.

7.  Právo na rešpektovanie pacientovho času
Každý jednotlivec má právo byť ošetrený v krátkom a vopred určenom čase. Toto právo platí pre všetky fázy liečby.

8.  Právo na dodržiavanie úrovne kvality
Každý jednotlivec má právo na prístup k zdravotníckym službám vysokej kvality na základe špecifikácie a dodržiavania presne stanovených noriem.

9.  Právo pacienta na bezpečnosť
Každý jednotlivec má právo neutrpieť škodu spôsobenú nedostatočným fungovaním zdravotníckych služieb, zanedbaním lekárskej starostlivosti a chýb, a právo na prístup k zdravotníckym službám, ošetreniu a liečbe, ktoré spĺňajú vysoko stanovené bezpečnostné normy.

  1.  Právo na inovácie
     Každý jednotlivec má právo na prístup k inovovaným metódam, vrátane      diagnostických metód, v zmysle medzinárodných noriem, a nezávisle na  ekonomických alebo finančných okolnostiach.
  2.  Právo predchádzať zbytočnému utrpeniu a bolesti
    Každý jednotlivec má právo, pokiaľ je to len možné, predchádzať utrpeniu a bolesti vo všetkých etapách svojej choroby.
  3.  Právo na liečbu zohľadňujúcu osobné potreby
    Každý jednotlivec má právo na diagnostické a liečebné programy čo najviac prispôsobené jeho osobným potrebám.
  4.  Právo podávať sťažnosti
    Každý jednotlivec má právo podávať sťažnosť vždy, keď utrpí škodu, a právo dostať odpoveď alebo inú formu spätnej väzby.
  5.  Právo na náhradu škody
    Každý jednotlivec má právo na dostatočnú náhradu škody v primerane krátkej dobe, vždy keď utrpí telesnú alebo morálnu a psychickú ujmu spôsobenú ošetrovaním alebo liečbou pri poskytovaní zdravotníckej služby.

 



©2001 Fornet. Všetky práva vyhradené.